Už viac ako milión cestujúcich odviezol elektrobus v Šali od 1. júla 2017, keď začal premávať, teda za osem rokov prevádzky. Elektrobus je súčasťou sedmičky autobusov premávajúcich na jedinej trase šalianskej MHD od šalianskej autobusovej stanice do mestskej časti Veča a späť. Za osem rokov prevádzky ušetril elektrobus v Šali približne 460 ton CO2.

„Len v roku 2024 najazdil elektrobus 43 337 kilometrov a počas prvých piatich mesiacov roku 2025 pribudlo ďalších 25 671 kilometrov,“ hovorí sa v tlačovej správe spoločnosti ARRIVA. „Za toto obdobie, teda od januára 2024 do konca mája 2025 prepravil šaliansky elektrobus spolu viac než 245 000 cestujúcich, čím opäť potvrdil svoju obľúbenosť u obyvateľov mesta,“ tvrdí sa v správe.
Samotný prevádzkovateľ MHD, spoločnosť ARRIVA Nové Zámky však pre Slovo Šaľanov priznáva, že zákazník, občan Šale, si nevyberá, do ktorého autobusu nastúpi, vezie sa tým, ktorý na zastávku príde. Na obľúbenosť elektrobusu teda neexistujú konkrétne dáta, či prieskum: „V roku 2024 využilo MHD v Šali takmer 210 000 cestujúcich, čo predstavuje medziročný nárast o 2,4 %. Podiel cestujúcich, ktorí využili elektrobus, však medziročne narástol až o 6 %. Naši vodiči aj predstavitelia mesta zároveň dostávajú spontánnu pozitívnu spätnú väzbu na tichú a bezemisnú jazdu elektrobusu,“ odpovedala nám hovorkyňa spoločnosti. Podľa jej slov elektrobus v súčasnosti obslúži približne 60 % všetkých spojov na linke MHD Šaľa, pričom v roku 2025 ho využilo viac ako 85 % cestujúcich.
Elektrobus Škoda Perun 26 BB H na platforme Solaris Urbino 12 IV Electric je vybavený Wi-Fi pripojením, USB zásuvkami na nabíjanie mobilných zariadení, klimatizáciou a kamerovým systémom pre zvýšenie bezpečnosti. Denne obslúži v priemere 30 spojov. Jedna trasa má dĺžku približne 7 km, spolu teda prejde asi 200 km. Na jedno nabitie prejde minimálne 120 kilometrov, počas dňa teda musí absolvovať jedno až dve kratšie dobíjania, v noci sú batérie dobíjané minimálne tri hodiny. Na palube pohodlne odvezie až 70 cestujúcich.

Na naše otázky ako sú autobusy zaplnené, či nie je autobus pre 70 pasažierov zbytočne veľký pre mesto ako je Šaľa, a či by neboli vhodnejšie menšie vozidlá sme nedostali priamu odpoveď. „Počet cestujúcich v MHD Šaľa neustále rastie (…) Nákup autobusu predstavuje významnú dlhodobú investíciu, ktorá musí zohľadniť nielen aktuálnu situáciu v čase jeho obstarania, ale aj očakávané trendy, rozvoj mesta a budúce potreby jeho obyvateľov,“ odpovedá ARRIVA.

Cestovný poriadok MHD Šaľa (pdf na stiahnutie): kliknite tu.
Na prípadné rozšírenie liniek, pridanie ďalších zastávok, alebo natiahnutie liniek do blízkych obcí ako Kráľová n/V, Dlhá n/V, Trnovec n/V, či Diakovce sme dostali odpoveď: „Objednávateľom služieb MHD je mesto Šaľa, ktoré zároveň určuje aj ich rozsah a rozmiestnenie zastávok na svojom území. Objednávateľom verejnej autobusovej dopravy pre potreby okolitých obcí je Nitriansky samosprávny kraj.“

Sprac.: Ivan Aľakša
Zdroj: ARRIVA Nové Zámky
Titulná fotografia: Henrich Kleiner
Fotografie v článku: MsÚ Šaľa


