Marianna Szarková: Ak všetci šikovní ľudia odídu zo Slovenska, kto tu urobí zmenu k lepšiemu?

slovo šaľanov predplatné
Čas čítania: 4 min

Marianna Szarková z Tešedíkova odišla po osemročnom gymnáziu v Šali do Bratislavy. Začala so štúdiom jazykov, v súčasnosti si dokončuje magisterský titul v odbore marketingový manažment. Už počas vysokej školy bola súčasťou medzinárodnej organizácie AIESEC, kde strávila viac ako 3 roky. Posledné dva roky funguje na pozícii HR a marketing manažérky v technologickom startupe Techband.io. Je spoluzakladateľka iniciatívy StartuPeak a niekoľko hodín do týždňa učí v Bratislave stredoškolákov angličtinu. Porozprávali sme sa s ňou o jej aktivitách i o súčasnom stave školstva a absolventov. 

Po ôsmych rokoch na šalianskom gymnáziu sa rozhodla odísť študovať do hlavného mesta. Keďže vynikala v jazykoch – v angličtine a nemčine, vybrala si práve tlmočníctvo. Počas vysokej školy začala pôsobiť v neziskovej organizácii AIESEC. Ide o najväčšiu medzinárodnú nepolitickú neziskovú organizáciu, ktorá je riadená mladými ľuďmi. Združuje a pomáha študentom, absolventom v 110 štátoch sveta. 

Stojí sa úspešnými projektami 

„Mala som možnosť vyskúšať si v organizácii rôzne pozície. Riešila som predaj, zháňala som financie pre chod organizácie. Robili sme výmenné stáže, ktoré pomohli študentom s jazykom i s pochopením iných kultúr,“ hovorí o svojom pôsobení.

Za projekt Educate Slovakia, ktorého súčasťou bola aj Majka, získali ocenenie Dobrovoľník roka 2016. Zároveň nadizajnovala projekt Enterprise Slovakia, ktorý by mal podporiť startupové prostredie na Slovensku.

Dobrovoľník roka 2016

„Robili sme si prieskum, v ktorom sme zistili, že veľa mladých ľudí chce po škole podnikať, majú nápad, ale málo z nich uspeje. Snažili sme sa preto cez zahraničných ľudí, ktorí majú skúsenosti, týmto mladým začínajúcim podnikateľom pomôcť,“ vysvetľuje.  

Vďaka projektu dostalo mnoho absolventov ponuku práce a uplatnili sa.


Viedla bratislavskú pobočku AIESEC

Organizovala projekty na rozvoj mládeže na Slovensku a dokonca isté obdobie viedla bratislavskú pobočku organizácie. „Na Slovensku má AIESEC 4 pobočky. Mojou náplňou bolo vyselektovať tím, ktorý bude mať na starosti rôzne oblasti, ktorým sa organizácia venuje, chod pobočky, plánovanie, zabezpečenie osobného rozvoja a podobne,“ hovorí o svojej pozícii.

Tím ľudí, ktorých viedla.

Pomoc pre programátorov i iných ľudí z rôznych odvetví

Vďaka projektom, ktoré podporovali startupy sa dostala aj do súčasného zamestnania. Pracuje pre technologický startup Techband.io ako HR a marketing manažérka.  „Dostala som sa sem cez mentora z AIESEC. Končila som pozíciu vedúcej pobočky v Bratislave. Tak som ponuku prijala a pôsobím tu už dva roky,“ vysvetľuje svoju cestu k súčasnej práci.

Techband.io združuje programátorov a ďalej ich rozvíja, s cieľom vychovať z nich budúcich technických lídrov. Vytvorili komunitu senior programátorov a začínajúcich programátorov, v ktorej si môžu navzájom vymieňať skúsenosti, rady, zručnosti a zároveň začať podnikať a prostredníctvom Techband si takisto nájsť si prácu. 

Techband hlavný tím pracovníkov.

„Minulý rok sme si povedali, že by bolo fajn vytvoriť v online priestore miesto, kde by sa mohli stretávať aj menej technické startupy. Ukázať ľuďom kde a ako začať, ak chcú podnikať, poradiť im. Združuje sa tu viacero odvetví,“ opisuje projekt StartuPeak, ktorého je  spoluzakladladateľkou.

StartuPeak volejbalová akcia.

Budúcim podnikateľom v súčasnosti pomáhajú aj s hľadaním investorov, mentorov, účtovníkov. „Z tohto dôvodu občas robíme rôzne akcie, ako napríklad webináre alebo volejbalový zápas, kde sa ľudia zabavia, zoznámia,“ opisuje. 


Online priestor pre všetkých 

Projekt funguje primárne v online priestore, čo je výhodou pre tých, ktorí chcú začať podnikať, no nežijú v Bratislave či v Košiciach, ktoré sú na Slovensku centrom startupov.

„Na Slovensku nie je tak veľká komunita, ale práve tým, že fungujeme online, nediskriminuje ľudí mimo dvoch najväčších miest, ale môže sa pripojiť ktokoľvek. Celkovo vidíme tie rozdiely už pri študentoch, aké majú možnosti v hlavnom meste, kde sa o nich bijú neziskovky a organizácie, zatiaľ čo študenti z iných miest také možnosti nemajú. Chceli by sme týmto projektom pomôcť aj im aspoň malou časťou,“ opisuje stav u nás. 

Pandémia urýchlila proces prenosu takýchto aktivít do online priestoru aj u nás. „V súčasnosti vidíme, že veľa firiem pochopilo, že zamestnanci nemusia sedieť v kancelárii, ale môžu robiť aj z domu. Stále sú však takí, ktorí potrebujú mať kontrolu nad všetkým a neschvaľujú tento spôsob práce,“ dodáva. 

Techband teambuilding

K učeniu ju inšpirovala mama 

Počas fungovania v startupe túžila byť aj súčasťou vzdelávania mladých ľudí. „Nevydržím dlho robiť len jednu vec, aj keď v mojej práci je stále niečo nové,“ hovorí o sebe. Nakoľko študovala angličtinu, rozhodla sa učiť. Začínala v súkromnej jazykovej škole, teraz učí na strednej odbornej škole v Bratislave. 

Inšpiráciou k tomu, aby začala učiť, jej bola aj jej mama, ktorá už roky pôsobí ako učiteľka. „V jazykovej škole nás aj školili ako učiť, potom som si dala od učenia pauzu. Kľúčovú rolu v tom, že som neskôr začala učiť stredoškolákov, mala moja mama, ktorá učí na rovnakej škole, takže sme momentálne kolegyne. Oslovila ma, že potrebujú niekoho, kto by učil len pár hodín týždenne, čiže nie na plný úväzok, čo mi vyhovovalo,“ rozpráva o učení. 

S mamou Zuzanou, ktorá roky pôsobí ako učiteľka.

Učiteľku by podľa jej slov nedokázala robiť na plný úväzok, nakoľko považuje učiteľstvo u nás za nedocenené. „Platy sú mizerné, učitelia nie sú docenení a školy majú problém nájsť niekoho, kto by učil jazyk, ak s jazykom môže inde zarobiť viac. Nehovorím o byrokracii a psychickej záťaži. Učenie je pre mňa preto len koníčkom,“ rozpráva o zlom stave školstva. 

Študentom chýba kritické myslenie a ambície 

Úspešní mladí ľudia dnes prioritne odchádzajú zo Slovenska za niečím lepším. Majka mala tiež možnosť odísť, jej prioritou ale je zostať tu a byť súčasťou zmeny. „Mnohí chcú odísť, ja ale hovorím, kto tu potom zostane a ako chceme, aby sme sa ako krajina posunuli, keď všetci len odídu. Kto nás posunie, keď nie šikovní mladí a vzdelaní ľudia s ambíciami?“ pýta sa. 


Ambície sa snaží vložiť aj do mladých ľudí. „Stretávam sa pri učení s deťmi, ktoré nemajú predstavu o tom, čo chcú robiť. Nechcú robiť to, čo študujú. Majú mylné predstavy o živote. Všetci chcú žiť v zahraničí a byť slávnymi. Ale nevedia ako a nič preto nerobia. Snažím sa ich motivovať a vytvárať u nich ambície, učiť ich kritickému mysleniu, ako pracovať v tíme,“ hovorí o študentoch. Vo veľkej miere podľa nej deti a mládež ovplyvňujú aj sociálne siete a neustále sledovanie iných ľudí. 


Čo by mal ovládať čerstvý absolvent? 

Na tému čo všetko by mal ovládať absolvent školy diskutovala aj v sérii inšpiratívnych online diskusii InTalks. A aké vlastnosti by mal podľa Majky mať? „Kritické myslenie, pracovať v tíme, vedieť dodržať deadline, prečo ho treba dodržať, vedieť vyhodnotiť dáta, overovať si informácie, vyhľadávať si informácie, ovládať aspoň jeden cudzí jazyk. Sú to základné, takzvané mäkké zručnosti, ktoré školy neučia, a pritom ich každý zamestnávateľ v dnešnej dobe vyžaduje,“ vymenováva. 

Čo by poradila mladým ľuďom, ktorí sa po škole nechcú zamestnať, ale chcú začať podnikať? „Zistiť v čom je človek dobrý – osobnostnými testami, z názorov okolia. V čom vynikal v škole, čo ho bavilo. Na úvod treba dobrý nápad, ak ho máš, prihlás sa do akcelerátora, kde ti následne môžu pomôcť ako odprezentovať investorom nápad, ako postupovať. Závisí to ale aj od oblasti, v ktorej chce daný človek podnikať,“ radí Majka. 

A kde vidí v budúcnosti seba? „Posledný rok a pol som sa rozhodla neplánovať, lebo som vždy len plánovala. Som momentálne spokojná s jednou aj druhou prácou. Chcem sa vždy venovať rozvoju ľudí, mládeže. Skĺbiť viacero oblastí, kde to viem robiť,“ hovorí o svojich plánoch do budúcnosti. 

Michaela Harabišová 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *