Michal Rábek prišiel s prvou cestovnou verziou filtrovanej výberovej kávy na Slovensku

slovo šaľanov predplatné
Čas čítania: 5 min

Michal Rábek z Hornej Kráľovej má iba 26 rokov a na slovenský trh priniesol prvú cestovnú verziu filtrovanej výberovej kávy v kompostovateľnom obale na Slovensku i vo svete.  Vyštudoval manažment, vždy túžil podnikať a prísť s niečím, čo po ňom zostane. Jeho nápad vznikol pri ceste do Ázie v roku 2017, kde natrafil na tento spôsob prípravy kávy. Nám porozprával o svojej značke Sydrip. 

Čo sa dočítate v tomto rozhovore?

  • Ako sa Michal dostal k myšlienke cestovnej verzie filtrovanej výberovej kávy?
  • Kedy začal s projektom Sydrip?
  • V čom je jeho káva Sydrip výnimočná?
  • V čom vidí spoločenskú zodpovednosť ako mladý podnikateľ?
  • Ako si viete kávu Sydrip pripraviť a čo na to potrebujete? 
  • Prečo sa rozhodol podporiť slovenské a české kaviarne? 
  • Akú kávu ponúka? 
  • Aké má plány so svojím projektom do budúcnosti?

Chcel si sa vždy venovať biznisu, podnikaniu alebo si mal iné plány?

Vždy som túžil budovať projekt, do ktorého môžem dať kúsok zo seba. Už počas štúdia na vysokej škole som začal tento nápad realizovať. Počas školy som taktiež začal pracovať v poradenskej spoločnosti na audite a risk manažmente, kde som nakoniec zostal aj po štúdiu. Každopádne, prácu v takomto prostredí beriem ako vzácnu skúsenosť, kde sa človek veľmi veľa naučí.


Ja som vďaka tomu zistil, že venovať sa vlastnému projektu ma napĺňa oveľa viac. Nie je to len práca, je to vášeň.  som chcel niečo svoje, hľadal som nápad, niečo výnimočné. Keď som bol štvrták na vysokej škole, tak som sa dostal do spoločnosti, kde som sa primárne venoval účtovníctvu. Keď mi skončila zmluva, rozhodol som sa plne venovať Sydripu, pretože ma to viac napĺňalo. 

Kedy vznikla tvoja láska ku káve a prečo si sa rozhodol podnikať práve s filtrovanou kávou, a to dokonca v cestovnej variante? Čo ťa k tomu prinieslo, donútilo začať nad nápadom premýšľať?

K výberovej káve som sa dostal vďaka kamarátovi Romanovi, ktorý bol vo výberovej káve o čosi vpred. Objavovanie iných chutí, ako len  horkosť bolo pre mňa niečo nové a nepoznané. 

Nápad na Sydrip vznikol v roku 2017 počas cesty po Ázii, kde som objavil tento spôsob prípravy kávy. Nadšenie k výberovej káve bolo tak silné, že myšlienku spojiť kvalitnú kávu s jednoduchým filtrom bolo ťažké dostať z hlavy.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa SYDRIP (@sydrip_official)

Takéto malé cestovné filtre s kávou boli v Ázii bežnou vecou. Otázka bola, prečo nepriniesť na európsky trh komfortný spôsob prípravy filtrovanej kávy a vychutnať si výberovú kávu kdekoľvek na svete a dokonca bez straty na kvalite? Keďže som poznal jedného pražiara, skúsil som ho osloviť, a tak sa začala cesta k finálnemu produktu. 

Ako vyzeral celý proces od nápadu až k prvému produktu, ktorý si mal reálne v ruke a mohol si ochutnať? 

V prvotnej fáze som dlhšie skúmal ako domáci tak aj okolité trhy, či tu podobný produkt už nie je. Tento filter s japonským dizajnom bol v Ázii známy pri komoditných kávach, v čom som videl príležitosť spojiť dokonalý systém s výberovou kávou prvotriednej kvality. 

Začal som vtedy riešiť, kde kúpim filtre, vrecká, do ktorých sa filter následne vkladá. Vrecká aj filtre mám z Číny, od firmy s nemeckým certifikátom. Následne začal proces hľadania dodávateľov dizajnéra a založenie spoločnosti.


Dizajn balenia považujem za jeden z najdôležitejších aspektov celého produktu. Keďže som mal jasné predstavy, spolupráca s dizajnérskym štúdiom išla veľmi hladko. Od prvej myšlienky k prvému predanému produktu prešiel jeden rok. 

Ako by si predstavil svoju cestovnú verziu filtrovanej kávy? Odkiaľ pochádza káva, ktorú ponúkaš v cestovnej verzii? 

Sydrip je cestovný variant filtrovanej kávy. Snažíme sa podporovať slovenských pražiarov, ktorí už patria medzi európsku špičku, čiže kávu berieme z lokálnych pražiarní ako: Diamond’s Roastery, Concept Coffee Roasters, Illimité Coffee Roasters, Káva Ondrejka atď.. Samozrejme, kávy a pražiarov striedame podľa čerstvosti a aktuálnej sezóny. 

V posledných rokoch sa ako aj vo svete, tak aj na Slovensku rozširuje tretia kávová vlna, čo znamená orientácia na výberovú kávu. Hlavným rozdielom v porovnaní s komoditnými kávami je, že je známy farmár, ktorý kávu vypestoval a je za to spravodlivo odmenený a taktiež vyššie hodnotenie na stupnici kvality.

Veľké množstvo kávičkárov sa sústreďuje práve na filtračné prípravy, ako je V60, Chemex atď. A taktiež veľmi veľa kávičkárov si so sebou berie na turistiku mlynček, dripper, filtre atď., práve preto je Sydrip pre veľa ľudí komfortnejší, keďže káva je vo vrecku už namletá. 

Vďaka uzatvoreniu teplom si zachováva vôňu a chuť. Príprava kávy je veľmi jednoduchá, keďže jediné čo k príprave potrebujete je horúca voda, ktorú cez otvorený filter pomaly prelejete.

Čo ma veľmi teší je, že s produktom súhlasia ako pražiari, tak aj baristi alebo osobnosti kávového sveta, o čom svedčí aj spolupráca s kávovým magazínom Standart, ktorý bol trikrát ocenený za najlepší magazín o káve na svete. 

Sydrip si so sebou viete zobrať kamkoľvek na cesty. Cestovná verzia je určená na dovolenky, turistiku, pobyt v horách. Vždy viete mať so sebou výberovú filtrovanú kávu. 


Tvoja značka kávy používa kompostovateľné filtračné vrecká, na začiatku tomu tak nebolo, kedy si zmenil názor a vymenil ich? Záleží ti na ekologickej stránke pri výrobe?

Dôležitým aspektom v podnikaní je podľa mňa spoločenská zodpovednosť, ako aj prispôsobenie sa požiadavkám zákazníka a trhu, čomu prikladám veľkú dôležitosť. Z toho dôvodu sme nedávno inovovali naše balenie.


Vrecká, v ktorých sa filter s kávou nachádza, sú  100 % kompostovateľné. Tento typ vrecka je v slovenskom kávovom segmente jediný a dokonca zo všetkých cestovných variant prvý na svete, ktorý takéto balenie ponúka.

Vrecko je vyrobené z rastlín namiesto ropy. Namiesto klasického plastu je pri jeho výrobe použitý škrob a to hlavne z kukurice, cukrovej trstiny a pšenice. Výrobcovia sa vo veľkom zaviazali, že do roku 2025 zmenia obaly svojich produktov za recyklovateľné, my sme nečakali a prišli rovno s kompostovateľným obalom

Taktiež v rámci prebiehajúcej letnej kampane, ktorá trvá do konca septembra, je súčasťou každého balenia eko vrecko, do ktorého môžete pri túre, prechádzke na dovolenke zozbierať odpad v prírode, v meste. 


Následne na webovej stránke môžete zadať miesto, ktoré ste pomohli vyčistiť, a tým ukázať, že vám krajina, v ktorej žijete nie je ľahostajná. Vrecká sú vyrobené z rastlinných škrobov, sú skvelou alternatívou plastových igelitiek, pretože sa 100 % rozložia, šetria prírodu, a pritom od plastových sú takmer na nerozoznanie. Neobsahujú ťažké kovy ani iné škodlivé látky, ktoré by prechádzali do pôdy. 

Súčasťou produktu je aj marketing, ktorý predáva, kto sa ti stará o marketing, sociálne siete a kde môžu ľudia tvoju kávu nájsť, ochutnať?

Primárne si všetko riešim sám, nie je to však len o mne. Starám sa o sociálne siete, vymýšľam kampane, komunikujem s kaviarňami, obchodníkmi, pražiarmi. Vyberám kávu, meliem ju pred samotným balením a posielam. Venujem tomu  svoj čas a dávam do toho celé svoje srdce. 

Naše kávy sú  dispozícii na našom e-shope sydrip.com, kde sú vždy najčerstvejšie, keďže kávy sa balia až na základe objednávky. Ďalej Sydrip možno kúpiť v spolupracujúcich kaviarňach, ktorých zoznam tiež nájdete na našej stránke. 

Aké máš plány so svojou značkou do budúcnosti? 

Momentálne máme rozbehnutú letnú kampaň, ktorá ma za úlohu pomôcť slovenským a českým kaviarňam. Keďže gastro segment utrpel počas pandémie najviac, chceme pomôcť práve kaviarňam. Súčasťou každého balenia našej kávy je kartička, s ktorou môžu ísť ľudia do kaviarní, v ktorých dostanú pri kúpe dvoch káv tretiu kávu zadarmo.

Bonusom pre zákazníka je práve káva zadarmo, ale my sa na to pozeráme skôr tak, že do kaviarne príde nový zákazník, ktorý podporí podnik kúpou kávy, koláčika, limonády, atď. 

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa SYDRIP (@sydrip_official)

Keďže celý koncept Sydripu je postavený na výberovej káve, tak aj v rámci tohto by sme chceli podporiť kaviarne, ktoré ponúkajú výberovku a taktiež zvýšiť  povedomie o tom, že sú súčasťou tohto konceptu. Spolupracujeme  s vyše 50-timi kaviarňami po celom Slovensku a Česku. Čo sa týka budúcnosti, pracujem na tom, aby o nás počuli aj mimo kávičkárskej komunity. 

O balenie káv Sydrip sa momentálne súťaží v tlačenom Slove Šaľanov. Stačí vylúštiť krížovku a jej znenie spolu s vašimi údajmi vpísať do pripraveného kupónu v našich novinách. Ten vystrihnite a pošlite alebo prineste do našej redakcie na Ulicu P. Pázmaňa 19, Šaľa, budova Daňového úradu v Šali. Držíme palce! 

Zhovárala sa: Michaela Harabišová
Fotky: Archív Michala

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *