Čo riešia šalianski poslanci? Radnica zverejnila odpovede na ich interpelácie

slovo šaľanov predplatné
Čas čítania: 6 min

Mesto Šala zverejnilo na webe odpovede na písomné interpelácie poslancov Mestského zastupiteľstva (MsZ) v Šali, ktoré podali v rámci prvého zasadnutia MsZ  3. februára 2022.  Ich otázky a odpovede šalianskej radnice prinášame v plnom znení.

Otázky poslanca MsZ v Šali Miloša Reháka

  1. Plánuje mesto tento rok rekonštrukciu Slnečnej ulice?
  2. Nebolo by pre mesto výhodnejšie nádoby na bioodpad kúpiť, ako si ich dlhodobo prenajímať?

Odpoveď: 

  1. V roku 2022 sa neuvažuje so žiadnou rekonštrukciou miestnych komunikácií.
  2. Mesto Šaľa pri verejnom obstarávaní biologicky rozložiteľného kuchynského odpadu sa rozhodlo, že nádoby si budeme prenajímať, je to pre nás výhodnejšie z dôvodu, že sme nemuseli na začiatku toľko investovať a zároveň v cene prenájmu je aj údržba a výmena poškodených nádob. V zmluve je uvedené, že poskytovateľ na vlastné náklady zabezpečí údržbu a opravy zberných nádob, prípadne výmenu, ak sa nedá opraviť. V zmluve je stanovené, že ide o prenájom nádob a po ukončení zmluvy, ktorú máme uzatvorenú na 17 mesiacov, budú nádoby bezodplatne odovzdané mestu.

Otázky poslankyne MsZ v Šali Gabriely Lackovej 

  1. Mohlo by mesto zabezpečiť ostrihanie kríkov a stromov na Štúrovej ulici v úseku od  pivárne U Čibrika až po benzínovú stanicu Slovnaft na tej strane, kde je autobusová zastávka, z dôvodu zatienenia dopravných značiek a nepriechodnosti chodníka?

  2. Môže mesto označiť tabuľou zákazu parkovania s vyznačením vyhradených hodín na tri parkovacie miesta na Kukučínovej ulici pre potreby ZUŠ, ktoré boli za týmto účelom na ich žiadosť vybudované, z dôvodu stáleho zaberania týchto parkovacích miest obyvateľmi okolitých obytných domov?

  3. Mohlo by mesto zabezpečiť pravidelný týždenný interval upratovania neporiadku v nemocničnom parku?

  4. Môže mesto preveriť možnosť zmeny dlhodobého prenájmu nemocničného parku na trvalý prevod do vlastníctva mesta z dôvodu jeho intenzívneho a obľúbeného využívania občanmi nášho mesta?

Odpoveď: 

  1. Mesto zabezpečí úpravu kríkov a stromov do konca marca 2022.
  2. Požiadavku o osadenie navrhovaného dopravného značenia je potrebné prerokovať v komisii územného plánovania, výstavby a dopravy. Na základe stanoviska komisie referát dopravy požiada o schválenie Dopravný inšpektorát OR PZ v Šali a následne osadí navrhované dopravné značenie.
  3. Mesto zabezpečí pravidelné upratovanie v nemocničnom parku.
  4. Zmluva o nájme pozemkov č. 579/2015 bola uzatvorená 2. 12. 2015 na dobu určitú 15 rokov. Mestský úrad osloví vlastníka – Nitriansky samosprávny kraj, či existuje možnosť odkúpenia nehnuteľnosti.Súčasne však, podľa medializovaných informácií je známe, že Nitriansky samosprávny kraj bude realizovať rekonštrukciu strednej časti budovy a následne využívať ako sociálne zdravotnícke zariadenie; v ďalšej časti pozemku, ktorý máme v nájme, bude realizovaná výstavba parkoviska pre zamestnancov a nájomníkov polikliniky.Mestský úrad dá vypracovať geometrický plán na odčlenenie časti pozemku, ktorý skutočne mesto Šaľa užíva a vo veci odkúpenia bude rokovať s Nitrianskym samosprávnym krajom o prípadnom odkúpení alebo o pokračovaní nájmu.

Otázky poslanca MsZ v Šali Tomáša Mészárosa

  1. Akým spôsobom sa zmení spôsob parkovania v meste Šaľa od marca, v súvislosti so zmenou cestného zákona, ktorá, zjednodušene povedané, zakazuje parkovanie automobilom na chodníkoch? Bude mesto značkami povoľovať parkovanie na chodníkoch alebo budú viaceré chodníky v meste môcť (konečne) využívať aj chodci? Bude pokračovať súčasná prax ignorovania týchto priestupkov, pokiaľ niekto tieto priestupky neoznámi? 
  2.  a.) Aká je súčasná situácia ohľadom obchvatu a kedy sa aktuálne očakáva začiatok a dokončenie výstavby?b.) Zaujíma ma, aké kroky mesto spravilo po zhromaždení občanov (19. 8. 2021) na urýchlenie výstavby obchvatu. Došlo od tohto zhromaždenia k stretnutiu medzi predstaviteľmi mesta a Ministerstvom dopravy respektíve Slovenskou správou ciest, prípadne iných relevantných inštitúcií? Ak áno, tak s akým výsledkom?
  3. V médiách sa objavila informácia, že železničná trať medzi Bratislavou a Novými Zámkami (Štúrovom) bude do roku 2030 iba „revitalizovaná,“ a už sa nepočítaso zvýšením traťovej rýchlosti na 160 – 200 km/h. Plánuje vedenie mesta nejaké kroky,    aj v spolupráci s inými obcami na tejto trati, aby presvedčilo Železničnú spoločnosť Slovenska (ŽSR) a príslušné ministerstvá o dôležitosti zvýšenia traťovej rýchlosti na trati 130 ?

Ústna interpelácia: 

4. Obyvatelia sa sťažujú na cintorín v meste Šaľa v časti za márnicou, starostlivosť o chodníky, pohrebná služba po vykonaní samotného aktu odíde a na chodníkoch zanechá neskutočný bordel, blato za sebou; ďalej sa sťažovali, že v tomto cintoríne je prerastajúci brečtan za plotom, cez ulice SNP, pri oplotení popadané lístie zo stromov v areáli samotného cintorína; prečo cintorín nemá nejakú službu alebo nejakú samotnú službu, ktorá udržiava poriadok a takisto by apelovali na to, aby bolo samotné dôstojné miesto, kde pochovávajú samotných mŕtvych, nakoľko v tomto areáli vzniká čím ďalej väčší a väčší bordel; verím tomu, že by tu určite vedela nejaká technická služba spraviť nápravu a dúfam, že sa to už nebude opakovať.

Odpoveď: 

  1. Zo strany referátu dopravy a technických činností sa pri zmene zákona a uvedenia do praxe neuvažuje s osádzaním dopravného značenia povoľujúceho státie na chodníkoch, nakoľko to z technického hľadiska nebude možné vo väčšine prípadov zrealizovať. Mestská polícia reaguje na každé jedno oznámenie výjazdom a riešením oznámenej situácie. Po vstúpení zmeny zákona do platnosti budú vozidlá parkujúce na chodníku riešené v zmysle zákona.
  2. a.) Začiatok výstavby preložky cesty I/75 bude závisieť od termínov, ktoré budú stanovené vo vyhlásenej súťaži na dodávateľa. Verejné obstarávanie by malo byť vyhlásené, podľa slov predsedu NR SR, do konca februára tohto roka. Od tohto dátumu sa budú odvíjať ďalšie kľúčové termíny.

    b.) Po Vami spomínanom termíne sa primátor mesta obrátil dvakrát listom na predsedu vlády SR Eduarda Hegera. Prvýkrát poslal list niekoľko dní po zhromaždení občanov, koncom augusta 2021. V liste zdôraznil svoj nesúhlas s novým verejným obstarávaním na obchvat Šale, ktoré oddiali začiatok výstavby a žiadal autoremedúrou o zrušenie zrušeného verejného obstarávania a o realizáciu obchvatu v čo najkratšom čase. Súčasťou listu bolo aj tlmočenie názorov občanov, ktorí spísali petíciu za výstavbu obchvatu, petičné hárky boli prílohou listu.

    V tom čase si predseda vlády SR vyžiadal stanovisko mesta k stanovisku Ministerstva dopravy a výstavby SR k otázke obchvatu mesta Šaľa, preložky cesty I/75. Primátor mu opäť zaslal list v rozsahu štyroch strán. Opísal v ňom fakty a všetky okolnosti, ktoré doviedli problematiku výstavby obchvatu do toho stavu, že sa kvôli zrušenému verejnému obstarávaniu zo strany Ministerstva dopravy a výstavby SR nemohlo začať s realizovaním v termíne, ktoré ministerstvo prisľúbilo. Tento list podpísal a odoslal primátor 8. septembra 2021 predsedovi vlády SR.

    Hneď po prvom uvoľnení protipandemických opatrení, začiatkom roku 2022 sa zástupkyňa primátora Danica Lehocká stretla a rokovala s predsedom NR SR Borisom Kollárom. Stretnutie sa konalo 13. januára 2022. Predseda parlamentu sa vyjadril, že do konca februára 2022 by malo byť vypísané verejné obstarávanie na dodávateľa prác v súvislosti s výstavbou obchvatu. Po tomto termíne plánuje viceprimátor Róbert Tölgyesi návštevu na Ministerstve dopravy a výstavby SR, aby sa priamo informoval o problematike.

  3. Predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja Milan Belica informoval na ostatnom zasadnutí krajského zastupiteľstva, 8. februára 2022, že Nitra bude zaradená do Transeurópskej dopravnej siete v kategórii tzv. mestských uzlov. Ide o súčasť zverejneného návrhu nariadenia Európskeho parlamentu a rady vo veci revízie TEN-T-u. Pôjde o rozšírenie vlakovej infraštruktúry z Nitry.Nitra bola doposiaľ bez priameho vlakového prepojenia s Bratislavou.Projekt je zameraný, v základnej prvej etape, na vybudovanie priameho vlakového prepojenia medzi Nitrou a Trnovcom nad Váhom. Táto etapa by sa mala realizovať do roku 2030. Projekt je zameraný na vybudovanie novej trate z Nitry do Trnovca nad Váhom, železničná trať do Bratislavy bude viesť cez Šaľu.

    TEN-T je celoeurópska sieť železničnej dopravy, vnútrozemskej vodnej dopravy, príbrežných námorných trás a ciest. Spája 424 veľkých miest s prístavmi, letiskami a železničnými terminálmi. Po dokončení TEN-T sa skráti čas cestovania medzi týmito mestami. Na riešenie chýbajúcich prepojení a modernizáciu celej siete sa v aktuálnom návrhu vyžaduje, aby hlavné osobné železničné trate TEN-T umožnili vlakom jazdiť rýchlosťou 160 km/h alebo rýchlejšie do roku 2040, čím sa vytvoria konkurencieschopné vysokorýchlostné železničné spojenia v celej Európskej únii.

    Z uvedeného vyplýva, že cieľom skvalitniť a zatraktívniť hromadné cestovanie pre cestujúcich budú zrealizované patričné opatrenia aj na trati Trnovec nad Váhom – Bratislava. Potvrdzuje to aj ďalší strategický dokument s názvom „Strategický plán rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2030“. V časti OPŽ5: Modernizácia koridoru Kúty št. hr. – Bratislava – Štúrovo/Komárno št. hr. sa ráta s modernizáciou medzistaničných úsekov a staníc a taktiež so zvýšením rýchlosti.

  4. Mesto Šaľa objednáva kosenie cintorínov na základe výsledku verejného obstarávania u spoločnosti D-IMK s.r.o. Nitrianska 1756/63, Šaľa. V roku 2021 bolo realizovaných šesť kosení. Vecný útvar v rámci finančných možností schváleného rozpočtu robí všetko pre to, aby boli mestské cintoríny čistým a dôstojným pietnym miestom.Správa cintorínov nemá žiadnych pracovníkov na údržbu, všetky činnosti sú zabezpečované dodávateľským spôsobom na základe výsledkov verejného obstarávania. Údržbu mestských cintorínov mesto Šaľa realizovalo v roku 2021 prostredníctvom aktivačných pracovníkov, pre mestský cintorín v Šali bol pridelený jeden aktivačný pracovník a pre mestský cintorín vo Veči nebol pridelený žiadny aktivačný pracovník.
    Posledné veľké jesenné upratovanie bolo zabezpečené a realizované pred sviatkom zosnulých na obidvoch cintorínoch, bolo vyvezené lístie, ako aj pozbierané a vyvezené odpadky a vyčistenie chodníkov. Je prirodzené, že od jesenného upratovania opadalo ostatné lístie zo stromov a zostalo ležať na cintoríne.

    V januári 2022 bolo realizované stretnutie s pohrebnými službami pôsobiacimi na území mesta Šaľa, kde bola predložená požiadavka, aby aj výkopové práce boli robené tak, aby nedochádzalo k znečisteniu chodníkov a ciest v cintoríne. Takisto boli pohrebné služby upozornené, že do cintorína môže vojsť auto na prevoz ľudských pozostatkov a ostatné motorové vozidlá musia zostať na parkovisku pred cintorínom. Chodník okolo márnice slúži na parkovanie príslušných vozidiel – pohrebné auto, auto pochovávajúceho a pod.

    V zimných mesiacoch nie je možné čistiť túto plochu, keďže vodovodné potrubia („točky“) sú vypustené a zazimované. Prerastajúci brečtan sa nachádza za plotom z ulice SNP, táto požiadavka bude posunutá oddeleniu komunálnych činností na vybavenie. Pre jednoduchšie riešenie interpelácií prosíme o predloženie fotografickej dokumentácie, aby bolo možné riešiť veci ad hoc a takisto navrhujeme, aby občania priamo kontaktovali správu cintorínov.

    Dňa 07. 02. 2022 bol cintorín v Šali uprataný od napadaného lístia a odpadkov pomocou klientov nocľahárne.

Otázky poslanca MsZ v Šali Mareka Molnára

  1.  Do plánu opráv ciest mesta Šaľa pridať úseky:
  • vstup do garáží cestu od Letnej ulice po ulicu Vavra Šrobára,
  • ulicu Vavra Šrobára.

Odpoveď: 

  1. Plán opráv zahrňuje všetky nezrekonštruované miestne komunikácie a vykonáva sa na jar po zimnej údržbe. Napriek tomu boli niektoré poškodenia na ul. V. Šrobára opravené pomocou studenej asfaltovej zmesi.

Zdroj: mesto Šaľa

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *