Dnes o 10.00 hod. bol slávnostne odovzdaný vynovený predstaničný priestor v Šali. „Mohli by sme povedať, že je to splnený sen pre nás všetkých, ktorí tu žijeme celý život,“ povedal v úvodnom príhovore primátor mesta Jozef Belický po tom, ako si z hlavy sňal klobúk pred všetkými, ktorí sa podieľali na projekte. Ide o najväčšie dielo, ktoré sa v Šali od 90. rokov minulého storočia realizovalo.
„Ten klobúk patrí naozaj dolu pred ich prácou,“ povedal primátor. Pripomenul, že tento priestor ešte pred nedávnom podnecoval v ľuďoch schopnosti improvizácie v tom, ako tu zaparkovať. „Nevzhľadný vstup do mesta od železnice bol v daždivých dňoch poznačený blatistým parkovaním áut na priľahlých pozemkoch a plechovými búdami na autobusovej stanici. Dnes sa môžeme pýšiť krásnym moderným a hlavne bezpečným prestupným miestom z vlaku na autobus, do auta alebo na bicykel, dostatočným počtom parkovacích miest ako aj úložiskom pre bicykle a oddychovou zónou s detskými prvkami,“ zaznelo v úvodnom príhovore podujatia.
Projekt „Záchytné parkovisko – predstaničný priestor v Šali – prestupný uzol“ bol spolufinancovaný z prostriedkov Európskej únie vo výške 85% z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom Integrovaného regionálneho operačného programu. Celková suma projektu bola vo výške 6 miliónov 135 tisíc Eur. Práce na projekte trvali 13 mesiacov. Vybudovaných je 256 parkovacích miest, 8 nástupíšť pre autobusy, 45 stojísk a osem boxov pre bicykle.
Slávnostného odovzdávania predstaničného priestoru sa zúčastnili zástupcovia samosprávy a verejnej správy, starostovia okolitých obcí, zástupcovia projektanta, zhotoviteľa a dodávateľov, vybraní zamestnávatelia v Šali a ďalší hostia. Nechýbali milé kultúrne vsuvky, ktoré zabezpečili členovia Folklórneho súboru Šaľan, Martina Horváthová a speváčky zo ZUŠ Šaľa Sofia Lovásová a Elin Saliji so sprievodom – Romankou Dojčanovou.
Prestupný uzol
„Pred rokmi sme si zaumienili, že asi by malo zmysel v rámci zmeny myslenia ľudí v doprave spojiť železničnú stanicu s najväčším priemyselným podnikom – s Duslom Šaľa,“ rozhovoril sa primátor mesta Jozef Belický o myšlienke predstaničného priestoru. „Vtedy sme sa rozhodli pre cyklotrasu do Dusla, že postupne spravíme predstaničný priestor, spraví sa vnútromestská cyklotrasa, a tak dôjde k tomu prepojeniu. To je výsledný plán a trvá to už celé roky. Pôvodne mal predstaničný priestor slúžiť len na tento účel, nakoniec sme sa rozhodli spojiť autobusovú a vlakovú dopravu. Najviac to vystihuje spojenie v názve projektu „prestupný uzol“. To je zmysel toho celého,“ zhrnul primátor mesta.
Následne primátor dodal, že je to najväčšie dielo – plochou – aj z hľadiska finančného, ktoré sa tu od 90. rokov minulého storočia realizovalo. Vidieť to hneď, ako sa človek ku stanici dostane. Čo však nie je navonok vidieť, je pod zemou. Zhruba polovica nákladov sa podľa slov primátora nachádza pod nohami – je tam viac ako kilometer kanalizačných rúr, ktoré privádzajú dažďovú vodu do 2.258 blokov retenčných nádrží. Tie dokážu udržať 415-tisíc litrov vody…
Podľa informácií na stránke mesta Šaľa sa s prepojením stanice a Dusla (teda cyklotrasy z Veče do podniku) plánuje pokračovať. „Mesto získalo 2,5 milióna eur na vybudovanie vnútromestskej cyklotrasy v celkovej dĺžke cca 5 kilometrov. Pôjde od stanice cez Ulicu SNP pri cintoríne, pri kruhovej križovatke pri Andrea shope. Pokračovať bude dvoma vetvami – jedna pôjde cez Vlčanskú a Dolnú ulicu, druhá bude viesť cez centrum mesta, cez pešiu zónu k amfiteátru, kde sa dve vetvy stretnú a vyústia k násypu na Školskej ulici. Toto dielo sa začne realizovať niekedy v lete tohto roka,“ píše sa na stránke mesta Šaľa.
Oficiálna časť podujatia sa skončila prestrihnutím pásky – nožničky v rukách držal Peter Klučka, národný cyklokoordinátor Ministerstva dopravy SR, primátor mesta Jozef Belický a zástupkyňa zhotoviteľa stavby.