Monika Farkašová po príchode z New Yorku založila iniciatívu na podporu žien Ne_viditeľné

monika farkašová
slovo šaľanov predplatné
Čas čítania: 5 min

Mladá, úspešná a kreatívna. Monika Farkašová je rodáčka zo Šale, ktorá vyštudovala marketing na FMK v Trnave. Už počas školy so spolužiakmi založili prvú univerzitnú reklamnú agentúru a zorganizovali niekoľko podujatí. Ako študentka začala pracovať pre jednu z najlepších slovenských marketingových agentúr – Zaraguzu. Neskôr ju zavolali do Milána na pohovor, strávila tam dva mesiace v práci a odišla pracovať do New Yorku.  

Čo sa dočítate v tomto rozhovore?

  • Čo robila Monika v New Yorku?
  • Kedy vznikol nápad založiť iniciatívu Ne-viditeľné?
  • Čo je hlavným cieľom jej iniciatívy?
  • Ako vníma postavenie žien v kreatívnej sfére na Slovensku a v zahraničí?
  • Ako vyberajú ženy do projetktu Ne_viditeľné?
  • Prečo si myslí, že by mala byť každá žena aspoň kúskom feministka?

V New Yorku pracovala s ľuďmi z celého sveta a mala na starosti digitálnu stratégiu. Stala sa členkou She Runs It, organizácie na podporu žien, ktorá ju inšpirovala k jej vlastnému projektu. Po príchode z Ameriky tak na Slovensku založila projekt Ne_viditeľné, ktorý by mal podporiť ženy v kreatívnej sfére. Viac nám o projekte porozprávala osobne. O jej práci a živote v New Yorku sa dočítate aj na našom webe. 

Naposledy, keď sme s tebou robili rozhovor, si bola v New Yorku, čo sa odvtedy zmenilo v tvojom živote? 

Mnoho a zároveň nič. Stále nenosím dáždnik a často ani ponožky a ešte stále pracujem v reklame, akurát som vymenila pôsobisko.  Už niečo cez rok pracujem ako stratég pre agentúru dotcom advertising, tu na Slovensku, a keď už sa konečne bude môcť cestovať, tak aj v Českej republike. 


Na Slovensku si založila projekt Ne_viditeľné, ktorý by mal napomôcť kreatívnym a úspešným ženám presadiť sa. Ako by si ako zakladateľka predstavila tento projekt? Čo je jeho cieľom? 

Iniciatíva Ne_viditeľné (neviditelne.sk) vznikla z pocitu, že sa ženám v kreatívnom odvetví nedostáva dostatočnej pozornosti, a to predovšetkým na seniorných pozíciách. Je veľmi ťažké si z hlavy spomenúť napríklad na tri či štyri ženy, ktoré pravidelne vystupujú na konferenciách, alebo sú v porotách kreatívnych súťaží.

Pritom kreatívne povolania si ľudia vyberajú aj preto, že tu nájdu otvorenosť, pracovnú slobodu, no tá by mala byť reflektovaná aj niečím tak jednoduchým ako je rovnosť žien a mužov na seniorných pozíciách. 

neviditeľné
Ukážka webu neviditelne.sk

Cieľom iniciatívy Ne_viditeľné je zviditeľniť mladé talentované ženy z rôznych oblastí kreatívnej práce a inkluzivita, teda ich rovnaké šance získať pozíciu, na ktorú ašpirujú. Rovnako sa snažíme vytvárať komunitu, v ktorej sa ženy navzájom inšpirujú, snažíme sa s nimi pravidelne zdieľať atraktívne pracovné ponuky a motivovať ich.

V New Yorku si bola členkou She Runs It, ako si sa dostala do tejto úspešnej komunity žien a bol aj tento projekt inšpiráciou pre tvorbu Neviditeľných? 

K organizácii She Runs it ma doviedla moja kolegyňa a skvelá priateľka Freya, ktorá bola ich brand ambasádorkou. Ide o non-profit organizáciu na podporu žien v marketingu, médiách a technologickom odvetví. Jej cieľom je formovať a inšpirovať budúce líderky a ambiciózne mladé ženy, najmä skrz networking (často sa stáva, že na happy hours stretnete marketingovú riaditeľku zo Sony či talentované dizajnérky z Google).


To, že je takáto iniciatíva v našom odvetví potrebná a vyhľadávaná, dokazuje aj fakt, že práve táto úspešne funguje už cez 100 rokov. Každá žena si v členstve vie nájsť svoj vlastný návod na to, ako zlepšovať svoje schopnosti a motivovať sa, a to je to čaro takýchto iniciatív a to, čo sa snažím dostať aj do Ne_viditeľných.

Kedy vznikla myšlienka založiť projekt na podporu žien? 

Myšlienka vznikla hneď po príchode na Slovensko, no jej spustenie mi reálne trvalo niečo cez rok. Bála som sa reakcií okolia, no povedala som si, že keď mám takýto strach ja a urobím prvý krok, možno to motivuje aj iné ženy. Podarilo sa a už je ich v databáze cez 80 a na sociálnych sieťach cez 1300.

Povedala by si o sebe, že si feministka? V poslednej dobe sa stále viac hovorí o tom, že sme ako ženy znevýhodnené – najmä v kariérnom raste, v platových podmienkach, že nemáme vybudovaný taký rešpekt ako muži na rovnakých pozíciách. Bol možno aj toto taký impulz, prečo si si povedala, že chceš podporiť kreatívne a šikovné ženy na Slovensku?

Každá žena by mala byť, aspoň malým kúskom feministka, ak chceme spoločnosť, v ktorej budeme mať rovnaké príležitosti. Práve tento výraz máme z minulosti zafixovaný ako prejav nejakého boja proti mužom, pritom to tak vôbec nie je a teší ma, že toto slovo už nie je tak často používané ako nadávka. 

Ako vyberáte ženy do projektu Ne_viditeľné? Ako celý proces funguje? Ozvú sa sami alebo ich pochváli niekto iný? Sú podľa vás Slovenky dostatočne sebavedomé? 

Do iniciatívy sa môže cez náš web prihlásiť ktorákoľvek žena z kreatívnej sféry, no to sa nedeje až tak často. Oveľa častejšie vidíme, že šikovnú kolegyňu prihlási kolektív, nadriadený a týmto spôsobom ju motivuje, dá jej priestor, a to je super.

Väčšinou sa pýtame na pár základných otázok ako pozícia, stručné informácie o tom, čo táto žena robí, čo považuje za najväčší úspech jej kariéry a kde si o nej môžu ľudia nájsť viac informácií. 

Súčasťou projektu Ne-viditeľné je aj ďalšia úspešná Šalianka Judita Ružičková. Judit sa takmer stala chemickou inžinierkou, ale jedného dňa jej medzi skúmavkami napadlo, že by sa oveľa radšej živila dostávaním nápadov. Kým to sklamané tety, babičky a susedia stihli rozdýchať, sedela vo vlaku do Prahy, pripravená študovať Marketingovú komunikáciu a PR na Univerzite Karlovej.

 

S kamarátmi sa jej podarilo vyhrať študentskú súťaž Žiarovka a vďaka oceneniu ADC Štempel pre mladých kreatívcov si na leto odbehla stážovať do Respect APP. Hneď v prvý deň počas vymýšľania headlinu na billboard pochopila, že presne toto chce robiť najviac na svete. Posedávať na agentúrnom gauči a hľadať slová. Už naspäť v Prahe, zaklopala na dvere Zaraguza CZ a pekne poprosila, či by u nich nemohla písať a vymýšľať. Oni že skúsime to. A tak tam popri štúdiu píše a vymýšľa dodnes. Pracovala na komunikácii značiek ako ČSOB, AXE, Orion či ŠKODA.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Mladé ženy v kreatíve (@ne_viditelne)

Tvoj projekt je primárne zameraný na ženy v kreatíve, kde pôsobíš aj ty už niekoľko rokov, chcela by si možno v budúcnosti rozšíriť svoj projekt aj pre ženy z iných oblastí? 

Kreatívna sféra asi zostane, no určite mám s iniciatívou niekoľko plánov. Najväčšiu výzvu vidím v motivácii žien vôbec ašpirovať na líderské a seniorné pozície, a preto časom chceme spustiť mentoringový program, venovať sa viac vzdelávaniu a zlepšovaniu sebavedomia žien.

Mnohí na Slovensku tvrdia, že diskriminácia žien už nie je aktuálna. Aký príklad by si takýmto ľuďom uviedla práve v oblasti kreatívy, kde pôsobíš. Kde vidno nerovnosť a ako by sa mohla táto situácia podľa teba zmeniť? 

Keď som projekt zakladala, ľudia mi často hovorili, že kreatívna brandža je plná žien, že toto vôbec nemá zmysel. Plno ich tu je, to je pravda, no na to im aj vždy hovorím, nech mi z hlavy vymenujú niekoľko úspešných alebo tých, ktoré chodia učiť/prednášať/rozprávať na konferencie… a zrazu im to cvakne. Napadnú im muži, lebo tých volajú prednášať, rozprávať. Takže áno, moje zbožné želanie by asi aj bolo, aby diskriminácia žien už nebola aktuálna.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Mladé ženy v kreatíve (@ne_viditelne)

Kde môžu ľudia sledovať aktivity tvojho projektu a ako sa môžu zapojiť alebo prihlásiť nejakú kreatívnu dušu? 

Veľmi radi by sme uvítali aj ženy mimo hlavného mesta, takže ktokoľvek má chuť alebo pozná šikovné mladé ženy, stačí ísť na web neviditelne.sk alebo na Instagram ne_viditelne a napísať nám o nich. Pozitívnym príkladom je aj naša Judit, rovnako zo Šale, ktorá pôsobí ako copywriterka v pražskej agentúre. 

Čo by si odkázala slovenským ženám? 

Aby nemali strach a nenechali sa odradiť reakciami okolia pri dosahovaní ich cieľov/snov. Častokrát máme tento strach iba v hlave. 

Zhovárala sa: Michaela Harabišová
Foto: archív Moniky

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *